Wilt u deze digitale nieuwsbrieven van het Pak niet meer doorgestuurd krijgen, mail dit dan rechtstreeks aan degene van wie u dit doorgestuurd heeft gekregen of  meld dit bij info@pak-brunssum.nl

Wegens verhuizing van de website en vakantie, is deze nieuwsbrief vertraagd en/of heeft u deze al rechtstreeks ontvangen.

Deze PAK NIEUWSBRIEF is de laatste van 2013 en we wensen u een vreedzaam, voorspoedig en vooral gezond 2014 toe. Een nieuw jaar waarin koopkracht en echte banen voorop moeten staan, want bezuinigen is geen werk!

De laatste raad van 2013 was overigens een lange zit van maar liefst 3 avonden, waarvan 1 onder voorzitterschap van Ger Luit. Maar de agendapunten logen er dan ook niet om:

  • Gaan we intensief ambtelijk samenwerken met Landgraaf?
  • Hoe hoog worden uw gemeentelijke belastingen?
  • Welke kant moet de raad op met het Schutterspark?
  • De gemeentelijke belasting en registratie dienst wordt opgeheven (GBRD)
  • Waarom geen actie tegen falend management bij de sociale werkvoorziening en wat doen we met de schokkende verhalen uit het zwartboek van het wozl personeel
  • De Jeugdzorg decentraal, kans of bedreiging?
  • Nieuw welstandsbeleid.
  • Hoe hoog worden uw gemeentelijke belastingen?

 

Met de begroting konden we instemmen, omdat vele slechte bezuinigingen eruit werden gehaald. De belastingverordening kreeg echter onze tegen stem, omdat we de OZB verhoging te gek vinden. U gaat naast de gebruikelijke inflatiecorrectie van 2,5% namelijk ook een verhoging van 3% betalen en daarbovenop en dat is te gortig, een verhoging omdat de huizen minder waard zijn geworden!!

 

Samenwerken met Landgraaf, goed of slecht?

 

Het PAK is zoals bekend voorstander van optimale samenwerking met andere gemeenten, zoals met Landgraaf. Maar de voorgenomen ambtelijke fusie komt wel heel erg snel. Wij vrezen dat een fusie ambtelijk uiteindelijk zal leiden naar herindeling en dat willen we niet! Deze fusie moet dan ook goed voorbereid worden en niet in de laatste maand voor 2014 er doorheen gedrukt worden. Het liefst zag het PAK dat dit besluit over de gemeenteraadsverkiezingen getild werd. Een mooie opdracht voor een nieuwe raad en college. Het voorstel is, een gemeenschappelijke regeling in te richten als middel voor de fusie. Het vervelende van een gemeenschappelijke regeling is echter dat de raad op afstand gezet wordt en dat zij nauwelijks bij besluitvorming betrokken wordt en niet kan controleren of het geld goed wordt uitgegeven.

Dat bleek dus ook in het debat. De raad kan niet mee besluiten over de uiteindelijk vaststelling van de GR en ook niet het plan van aanpak vaststellen, maar let op er wordt wel al 2,2 miljoen euro uitgegeven. Ook de rol van de ondernemersraad is niet duidelijk gebleken. Deze fusie gaat namelijk gepaard met afvloeiing van 25 formatieplaatsen personeel bij de gemeente Brunssum en daarvoor dient natuurlijk een goed sociaal plan te zijn.

 

Gelukkig heeft het PAK met een 2 tal door ons ingediende amendementen de rol van de griffie als ondersteuner van de raad kunnen vaststellen en de begeleiding door de raad d.m.v. een werkgroep van het proces van de tot stand koming van de fusie mee bepaald.
Tevens hebben wij een motie ingediend, welke unaniem is aangenomen, om goed om te gaan met het boventallige ambtelijke personeel om dreigende ontslagen te voorkomen. Het feit dat het besluit van de fusie niet over de gemeenteraadsverkiezingen heen is getild en dat wij als raad geen invloed hebben op de besluitvorming van het plan van aanpak en de inhoud van de gemeenschappelijke regeling, heeft ons doen besluiten om tegen het voorstel te stemmen. Samen werken ja, maar wel goed doordacht, herindeling neen!

 

Welke kant moet de raad op met het Schutterspark?

 

In de rekenkamer van de gemeente Brunssum zit ons raadslid Jos Janssen als intern lid. Hij heeft meegewerkt aan een onderzoek over de informatie voorziening naar de gemeenteraad inzake de aanbesteding en ontwikkelingen rondom de nieuwe beheerders van het Schutterspark. En of de raad voldoende en op tijd voorzien was van alle benodigde informatie. De conclusie was dat het aan open en transparante informatie heeft geschort en geheimhouding het democratisch proces negatief beïnvloedt. De raad heeft deze conclusies en verbeter aanbevelingen overgenomen en het college de opdracht gegeven zich daaraan te houden. De wethouder moet de raad en daarmee ook de burger tijdig informeren over de stand van zaken, zeker als het gaat over de plichten en de verlenging van het contract.

 

De GBRD moet weg, hoezo?

 

Deze belastingdienst werd in 2005 gefuseerd met andere gemeenten en deed prima werk. De dienstverlening was goed, de kosten werden minder en zelfs vanuit de Antillen kwamen er opdrachten. In de gemeenteraad was de GBRD zelden onderwerp van gesprek en zie toch wordt deze dienst per 1 januari opgeheven en verdwijnt er werk uit de regio naar Roemond en kunt u als burger niet meer in 12 keer keer betalen maar slechts in10 keer. Wethouder van Oppe vond het allemaal prima, maar wij lieten onze afkeer blijken vanwege de werkgelegenheid, vanwege de dienstverlening en uw belang.

 

Sociale werkvoorziening WOZL, een klucht met vele hoofdstukken

 

Licom moest failliet vonden de bestuurders en ondanks dat onder andere het PAK vond dat er te snel werd gehandeld en er geen goed alternatief bedrijfsplan voor lag, werd WOZL er door gejast als opvolger, een volledig overheidsbedrijf.

Alles zou beter worden stelde wethouder Hugo Janssen, maar tot nog toe is er meer ellende dan voordeel van dit nieuw bedrijf zo blijkt. Een zwartboek verscheen van meer dan 40 pagina’s met onderbouwde verhalen over en heersende angstcultuur, afrekenen met kritische mensen en onterechte ontslagen van Cao’ers.

En wat blijkt verder, de voormalige directie van Licom die toch een slordige 10 miljoen euro in 1 jaar tijd wist te verkwanselen gaat vrijuit omdat het college een rechtszaak bij de Ondernemingkamer had ingetrokken zonder de raad daarin te kennen.

We drongen daarom in een spoed debat aan op aangifte voor mogelijke fraude en de wethouder gaat nu met het openbaar ministerie contact opnemen over de mogelijkheden daarvan. Want het kan niet zo zijn dat op de werkvloer ontslagen vallen bij malversaties en de top met miljoenen gemeenschapsgeld straffeloos kan schuiven, toch? Wordt vervolgd want een goede sociale werkvoorziening is van groot belang daar er 450 Brunssummers hun boterham verdienen.

 

Jeugdzorg

 

De gemeentes in Nederland krijgen deze taak erbij met een korting van 20%!

Dus van het consultatiebureau tot zware psychiatrische zorg en van opvoedingsadvies tot internaat, alles mag de gemeente gaan doen, maar wel met de zoveelste bezuiniging. Decentralisatie is daarmee een wegwerp artikel geworden voor een falende VVD-PvdA regering met gedoogsteun van de bijbel partijen en D66. Het rijk trekt zich terug en doet alsof er niets aan de hand is, maar de gemeente is de melkkoe die dreigt te bezwijken en u als burger bent zoals altijd weer de pineut van deze afbraakpolitiek. Want naast de jeugdzorg komt ook de AWBZ (WMO) en de werklozenregelingen (particpatiewet) aan de beurt. De terugtrekkende overheid?

Maar niet voor de bankiers!!

Decentralisatie is prima vinden wij maar dan wel met het benodigde geld, want de jeugdzorg zal kwalitatief achteruit gaan en daar is niemand mee gediend. De overheid zou gelijk uit zijn ouderlijk gezag ontheven moeten worden voor verwaarlozing van de gemeente en de burgers!

 

 

Nieuw welstandsbeleid

 

De gemeenteraad heeft een commissie ingesteld voor beter en simpeler regels met betrekking tot welstand, u weet wel regels voor verbouwing, aanbouw, plaatsen dakkapel en bijvoorbeeld rolluiken. Voor het PAK maakt Servie L’Espoir daar deel van uit. Er zijn veel klachten van inwoners met name uit wijken die vallen onder beschermd stads- en dorpsgezicht. Daarom komt er nu geld voor een goed plan zodat u per wijk kunt zien wat wel en niet mag en dat rekening houdt met uw beurs bij materiaalkeuze. Geen absurde eisen is onze stelling.