Open brief aan entente Florale

Geachte dames en heren,

U heeft in 2013 de gemeente Brunssum een derde plek toegekend in de competitie van de groenste stad van Nederland. We zouden met alle plezier uw conclusie willen delen, dat het bestuur van Brunssum zich alle inspanningen getroost om Brunssum leefbaar en groen te maken. Helaas kunnen we dat niet. Mogelijk is aan uw aandacht ontsnapt  dat een deel van de buitenring nu om Brunssum  wordt aangelegd. Deze weg heeft de instemming van een groot deel van het gemeentebestuur. De aanleg van de weg tast het buitengebied ernstig aan en er sneuvelen veel bomen.  Inmiddels zijn er al meer dan 1500 bomen gesneuveld, waarvan delen tot een oud bos hoorden en vele loofbomen ouder dan veertig jaar waren. Er was en is veel verzet tegen deze kaalslag. De aanslag is nog niet ten einde. Aan  de noordoostkant moeten nog meer bomen sneuvelen, o.a. het gebied in de nabijheid van de nog te dempen visvijver,  de Kattekoelen.  En geloof het of niet, maar de vraag is of er ooit over dit deel van de buitenring een auto zal gaan rijden. De Raad van State moet nog een uitspraak doen over de totale buitenring, waarbij de Natura 2000 gebieden Brunssummer Heide en het Geleenbeekdal ernstig bedreigd worden door de toenemende stikstofuitstoot. Dat is ook de reden geweest van de Raad van State om het besluit uit te stellen en advies in te winnen bij het Hof van Justitie in Luxemburg.

Ik kan u wel verzekeren,  dat de gemeente Brunssum zich tot nu toe geen enkele moeite getroost heeft om de -door de aanleg van de buitenring- verslechterde  toegankelijkheid en bereikbaarheid van de natuur- en recreatiegebieden in de directe omgeving van de Brunssumse wijken te behouden dan wel te verbeteren. Ook de bedreiging van de Brunssummer Heide was voor het gemeentebestuur geen aanleiding om acties te ontplooien. Bestuurlijk Brunssum volgt slaafs de provincie en de verbeteringen die zijn doorgevoerd zijn te danken aan de inzet van burgers en organisaties zoals de onze. Brunssum heeft zelfs geen moeite gedaan om de belangrijkste en meest vitale bomen te conserveren. Dat had in overleg met de Provincie zeker gekund. Ja, Brunssum maakt nu goede sier met de renaturering van de Rode Beek. Het is een project dat al  jaren gepland was.  Een mooi project maar geenszins weg te strepen tegen de kaalslag die heeft plaats gevonden. Uit het voorafgaande moge duidelijk zijn, dat wij Brunssum die derde plek uiteraard wel gunnen, maar dan moet die ook verdiend zijn. Dat is allerminst het geval.

Ik verzoek u een onderzoek te starten of Brunssum die derde prijs wel verdiend heeft. Brunssum komt er niet mee weg, dat dit een Provinciale weg is en alleen de Provincie verantwoordelijk is. De gemeentes in Parkstad en de Provincie zijn gezamenlijk verantwoordelijk. Brunssum moet zich ook niet verschuilen achter de compenserende boomsprietjes die hier en daar als compensatie zijn geplant. Deze plantjes hebben 40 jaar nodig om met collega’s een bos te gaan vormen.

Tevens verzoek ik u, namens meer dan 900 gemachtigden en vele andere burgers,  Brunssum op haar verantwoordelijkheid als “groene” gemeente te wijzen en zorgvuldiger en eervoller deze titel te dragen. Indien u vindt dat Brunssum dit niet doet dan geven we u in overweging de bronzen plak terug te eisen. Uw aanpak is zo indringend dat er geen inflatie mag optreden als het gaat om het promoten van de vitale, groene stad.

We zijn bereid u het nodige beeldmateriaal van het protest en de rigoureuze bomenkap te laten toekomen.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Ger Luit, secretaris Stichting Stop Buitenring